Rettidig omhu på toppen af en konjunkturcyklus?


Vi rider på toppen af en meget lang positiv konjunkturcyklus og tiden er nu til at varetage rettidig omhu. Den væsentligste del af de fleste virksomheders omkostningsbase ligger på indkøb og ændringer i konjekturen giver udfordringer men også store muligheder.
Der har været en positiv udvikling seneste mange år, men eksempelvis CRB Raw Industrials Spot Price Index viser at vi nu er på vej under ligevægt i den cykliske udvikling. Råvare indekset er under 12 måneders glidende gennemsnit, hvilket indikerer en snarlig vending. En række råvarer (metaller, fødevarer, etc.) er allerede i en nedadgående retning men også med forventning om øgede fluktuationer.
Jeg lægger hovedet på blokken og spår at vi senest i 2020 ser ind i en større konjunkturnedgang. Spørgsmålet er om virksomhederne er klar til både at imødekomme disse udfordringer og ikke mindst udnytte disse muligheder? I en konjunkturnedgang vil direktionen naturligt kigge mod indkøbsfunktionen som en af de vigtigste løftestænger til at komme godt gennem krisen. Det kræver at indkøbsfunktionen er klar og har rebet sejlene.
En række virksomheder er begyndt at se ind i hvorledes man åbner op for "next level of value". Dvs. hvordan kommer man videre fra en ren cost out/prisforhandling over til hvorledes øger vi værdiskabelsen med udvalgte leverandører i f.eks. produktudviklingsfasen?
Andre virksomheder gennemfører assessments af den samlede indkøbsområde, hvor kompetencer og potentialer på de enkelte indkøbskategorier revurderes.
Og endelig er forbedrede Artificial Intelligence (AI) værktøjer til spend analytics med til at sikre en markant bedre kategorisering, øget transparents på master data og dermed øget sikkerhed for potentialerne
Indkøbsfunktioner der ønsker at stå stærkt når konjunkturerne vender har styr på tre ting:
  • Kategoripotentiale - Fuldt potentiale for det adresserbare indkøbsspend
  • Kompetenceudviklingsområder - Nuværende niveau, nødvendige forbedringer og investeringer
  • Spend cube med analytics værktøjer – Markant øget transparents på indkøbsdata
Intet tab bør ramme os, som kan undgås ved rettidig omhu, bør være et løsen, som går gennem hele organisationen”, skrev A.P. Møller til sin søn Mærsk Mc-Kinney Møller i 1946. Det er stadigvæk aktuelt her i 2018.
[Denne artikel er først posted på LinkedIn i Sept 2018]

Ingen kommentarer:

Send en kommentar