Hvad skal Danmark leve af i fremtiden?

Folketingsvalget den 15. september faldt sammen med VL 90's eget VL-døgn, og her drøftede vi også et af valgets store temaer: Hvordan skaber vi flere jobs? Hvordan får vi væksten tilbage?

VL90 tager udfordringen op og søger svar på hvad Danmark skal leve af i fremtiden?

Danmark lever grundlæggende af at eksportere varer og tjenester til udlandet, som dermed giver os indtægter som nation til at købe andre varer i udlandet. Vi lever ikke af viden. Mange taler om Danmarks som vidensnation.

Men viden i sig selv er intet værd. Det er først når vi formår at putte vores viden ned i et produkt som udlandet gider købe, at det tæller. Vi skal med andre ord leve af at virksomheder rent faktisk anvender den viden til at frembringe produkter og services som så sælges til udlandet.

Men hvad så med vores kreativitet? Vi ser ofte os selv som værende dygtige til det kreative. Har vi som en lille nation ikke altid været gode til at være innovative, og se nye muligheder? Kan vi ikke leve af at Danish Design er i verdensklasse?

Igen er historien det samme: På mange af vores kreative fag på uddannelsesinstitutionerne slås de nyuddannede kandidater med en tårnhøj arbejdsløshed. Arkitekter er blandt de hårdest ramte med over 50% ledighed for nyuddannede kandidater, kun overgået af designere som ligger endnu højere.

Kreativitet er isoleret set heller ikke noget værd. Det er først når denne kreativitet anvendes til at innovation og fornyelse af eksisterende produkter og arbejdsprocesser som medfører et øget salg, at kreativiteten er noget værd.

Vi er overbeviste om at mange virksomheder er nødt til at forny sig for ikke at forsvinde. Som virksomhedsledere er det vores ansvar at sørge for at virksomheden kan udvikle sig innovativt og udnytte samfundets viden og kreativitet : En god måde at få nytænkning ind i virksomhederne på er f.eks. at teame op med universiteter og uddannelsesinstitutioner, f.eks. ved at få en specialestuderende ud i virksomheden og afdække et stofområde med den nyeste viden. På den måde kan vi få den viden vi har i Danmark puttet ned i nogle produkter og services, som udlandet vil købe. Og på den måde kan vi måske få væksten tilbage på sporet i Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar