Drop de dyre varenumre - og tjen flere penge

Flere varer på hylderne kan synes godt for kunderne og godt for forretningen. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet. Mange af specialprodukterne omsættes så lidt, at de ikke bidrager nævneværdigt til indtjeningen – om overhovedet. For nogle produkter er regnestykket direkte negativt. Virksomheden kan simpelthen tjene penge på at rydde op i sit produktsortiment og benhårdt udfase produktvarianter, der ikke er med til at generere overskud til bundlinjen.


Det har de fundet ud af hos Rockwool International, som har gennemført pilotprojekter i såkaldt complexity management i to af sine europæiske datterselskaber. Her har man varenummer for varenummer gennemgået sit produktsortiment og ud fra nøgterne kalkuler besluttet at udfase mellem en tredjedel og op mod halvdelen af varenumrene med virkning fra januar 2012.


Oprydningen giver samtidig plads til, at Rockwool også fremover kan udvikle og introducere nye produkter, fremhæver Martin Berg: ”Det er en nødvendig proces. Hvis vi vil se os selv som en innovativ virksomhed, som vil bringe lad os sige ti procent nye produkter på markedet hvert år, må vi også være parate til at sige farvel til de ti procent dårligst indtjenende produkter. Vi har nu engang den kapacitet, vi har. En virksomhed som LEGO er jo også benhårde med, at når der skal nye Lego-æsker frem til julesalget, så er der altså nogle af de gamle, som må ud. Du er nødt til at kunne ’kill your darlings’ – de produkter, som engang solgte godt – for ellers smadrer du salget og sander til i kompleksitet.”


Læs den fulde artikel i DTU's blad "Dynamo" her: http://www.dtu.dk/Nyheder/DYNAMO/DYNAMO%2028/dyre_varenumre.aspx


Ingen kommentarer:

Send en kommentar