Vi rider på toppen af en meget lang
positiv konjunkturcyklus og tiden er nu til at varetage rettidig omhu. Den væsentligste del af de fleste
virksomheders omkostningsbase ligger på indkøb og ændringer i konjekturen giver
udfordringer men også store muligheder.
Der har været en positiv udvikling
seneste mange år, men eksempelvis CRB Raw Industrials Spot Price Index viser at
vi nu er på vej under ligevægt i den cykliske udvikling. Råvare indekset er
under 12 måneders glidende gennemsnit, hvilket indikerer en snarlig vending. En række råvarer (metaller, fødevarer, etc.) er
allerede i en nedadgående retning men også med forventning om øgede
fluktuationer.
Jeg lægger hovedet på blokken og spår
at vi senest i 2020 ser ind i en større
konjunkturnedgang. Spørgsmålet er om virksomhederne er klar til
både at imødekomme disse udfordringer og ikke mindst udnytte disse
muligheder? I en konjunkturnedgang vil direktionen naturligt kigge mod
indkøbsfunktionen som en af de vigtigste løftestænger til
at komme godt gennem krisen. Det kræver at indkøbsfunktionen er klar og har
rebet sejlene.
En række virksomheder er begyndt at se
ind i hvorledes man åbner op for "next level of value".
Dvs. hvordan kommer man videre fra en ren cost out/prisforhandling over til
hvorledes øger vi værdiskabelsen med udvalgte leverandører i f.eks.
produktudviklingsfasen?
Andre virksomheder gennemfører assessments af den samlede indkøbsområde,
hvor kompetencer og potentialer på
de enkelte indkøbskategorier revurderes.
Og endelig er forbedrede Artificial
Intelligence (AI) værktøjer til spend analytics med
til at sikre en markant bedre kategorisering, øget transparents på master data
og dermed øget sikkerhed for potentialerne
Indkøbsfunktioner der ønsker at stå
stærkt når konjunkturerne vender har styr på tre ting:
- Kategoripotentiale - Fuldt potentiale for det
adresserbare indkøbsspend
- Kompetenceudviklingsområder - Nuværende niveau,
nødvendige forbedringer og investeringer
- Spend cube med analytics værktøjer –
Markant øget transparents på indkøbsdata
”Intet tab bør ramme os, som kan
undgås ved rettidig omhu, bør være et løsen, som går gennem hele organisationen”,
skrev A.P. Møller til sin søn Mærsk Mc-Kinney Møller i 1946. Det er stadigvæk
aktuelt her i 2018.
[Denne artikel er først posted på LinkedIn i Sept 2018]
Ingen kommentarer:
Send en kommentar